Vészesen közeleg a karácsony, aki még nem vett ajándékot, annak most kell igazán belehúzni. Felesleges használati tárgyak és sokadik idétlen pulóver helyett azonban jobban járunk, ha valamilyen élményt teszünk a fa alá.
Nálunk a családban már jó ideje szokás valamilyen élményt, eseményt ajándékozni, legyen az koncert, egy nyugodt hétvégi pihenés vagy éppen egy saját tervezésű városi túra. Igen, utóbbi többé-kevésbé intenzív kocsmázással egybekötve. Ráadásul úgy tűnik, mindezzel nem is nyúltunk nagyon mellé, legalábbis Cathrine Jansson-Boyd pszichológus a The Conversation weboldalon megjelent cikke szerint. Jansson-Boyd ugyanis „a pénz nem boldogít” alapvetésből kiindulva magyarázza el nekünk, hogy miért is jobb élményt adni ajándékba, mint mondjuk plazmatévét.
Az olyan fogyasztói társadalmakban, mint amilyen a miénk is, az emberek hajlamosak a boldogságot a gazdagság mértékéhez kötni. Felmérésekből azonban kiderült, hogy nincs jelentős különbség a különböző boldogság-indexek eredményeiben a gazdagabb és a szegényebb országok között. Ebből Jansson-Boyd szerint arra lehet következtetni, hogy a gazdagság, vagyis a javak, tárgyak birtoklása nem egyenlő a boldogsággal.
A pszichológusnő arra is felhívja a figyelmünket, hogy a fogyasztói társadalmakban élők vásárlási kényszerben szenvednek, mivel a tárgyakkal csak az életük üresjáratait próbálják betölteni, és a tárgyak ezért csak egy rövid időre okoznak örömet. Amikor ezek az újonnan vásárolt tárgyak, mondjuk egy új mobiltelefon, által okozott örömérzet alábbhagy, akkor bizony egy újabb vásárlással kell felpörgetni az örömgenerátort. Ez pedig minden, csak nem boldogság.
Ami viszont valóban fontos a mentális egészségünk szempontjából, az egy szilárd közösségi hálózat megléte. Az, hogy meg tudjunk osztani másokkal mindenfélét, hogy mit gondolunk, hogyan érzünk, vagy éppen milyen remek élményben volt részünk. Az élmények megosztása ugyanis erősíti a közösségi kapcsolatainkat, legyen az bármi olyan, ami csak egy kicsit is eltér a napi rutinunktól, lehet az színház, kirándulás vagy sítábor. Az élmény örömforrása tehát nem feltétlenül az, amit akkor átélünk, amikor részt veszünk a bizonyos eseményen, hanem az, hogy ezt megoszthatjuk a barátainkkal, ismerőseinkkel, bárkivel. Ezzel pedig építjük a közösségi hálózatunkat, ami viszont a jóérzetünk egyik alappillére.
Ezért érdemesebb tehát tárgyak helyett élményt ajándékozni, akár karácsonyra, akár máskor is. Az élménynek további előnye, hogy szubjektív, vagyis mindenki magához mérten éli át, ezáltal magának lövi be annak értékét, és nem lehet a másik élményével versenyeztetni, hogy kié volt jobb, az én túlélőtúrám a hegyekben vagy a barátok wellnesshétvégéje egy többcsillagos szállodában. (Nyilván az enyém.) Így viszont nem kell azon keseregni, hogy még a szomszéd gyerek is menőbb mobilt kapott karácsonyra.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: